Diari seorang perantau



Aku menangis
Bukan bermakna aku lemah
Aku ketawa
Bukan bermakna aku gembira
Aku tersenyum
Menyimpan seribu duka
Tiada siapa yg faham
Kesulitan yg ku hadapi
Merantau tanpa hala tuju

Menyaksikan tangisan anak anak kecil
Menahan kelaparan dan kesakitan
Si ibu pula bekerja
Tanpa mengenal erti penat
Si ayah tebaring
Menunggu masa berakhirnya
Penyeksaan dunia

Hidup dalam kemiskinan
Kais pagi makan pagi
Kais malam makan malam
Tanpa mengharapkan bantuan
Tetapi hanya memohon doa
Agar berakhirnya penderitaan
Yg dialami

Aku seorang perantau
Merantau dari negeri ke negeri
Dan aku bersyukur
Allah membuka mataku
Untuk menjadi seorang perantau 
Untuk melihat segala kebesaran 
Keindahan dan kuasaNya
Di muka bumi ini




Comments

Popular posts from this blog

Terbang Tunduk by Fynn Jamal

Boulevard Kuching Sarawak

Selamat Hari Jadi Arwah Ayah